بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- نیم نگاهی به کتاب –جرعه وصال—چکیده ای از اندیشه ای ایت الله العظمی بهجت- رحمت الله علیه—فصل اول- جلو ه هائی از توحید ومعارف—1- ذکر الله- که حدی ندارد-اعم یعنی بیشا ز ذکر قلبی ولسانی بلکه اعم ازذکربدنی-است—چون تمام طاعات وهمه انچه مرضی خدا است ذکر الله است-غربیان-قبل هامعتقد شدند- فرهنگ هر کشوری جامعه باز را تبدیل به جامعه بسته میکند- واگرفرددرشناخت به استنباطی رسید میبایست به ان عمل کند و-زیر فرهنگ بزند- لذا فرمودند- درانگلستان یک اطاق برای فرزند پسر ویک اطاق برای فرزند دختر تهیه کنید که فرزندان دران اطاق هرکاری که دوست داشتند بکنند- ولو شعاربرعلیه پدر ومادر نوشته باشند-هرکدام انها به طریق عجبیی اخلاق پیداکردند درسن سی وپنج سالگی متوجه شدند که بافرهنگ نمیتوان درافتاد وصحیح هم نیست- اصلاح فرهنگ کارهرکسی نیست- وبعد از مدتی متوجه شدن- که اصلاح فرهنگ کاروالدین هم نیست متخصص میخواهد- سیاست درانگلستان مداوم به جوانان امیدواری میداد که کارها اسانمیشود وتفریحات بیشتر میشود وحقوق بالاتر میرود ولی خانواده ها برعکس فکر میکردند که جوانان را برای کارهی سختتر اماده کند وتلاش برای بدست اوردن یک زندگانی مرفه مشکلتر وبایدتخصصی فکر کنند- وکم کم جوانان متوجه شدند حق با والدین است- در اسلام همان چنان که عارف وحکیم وفقیه عالی مرتبه حضرت ایت العظمی بهجت رحمت الله علیه فرمودند ذکر الله حدی ندارد ومطالعه ذکر همانطور که اشاره کردن ریشه اش اسمالله یاصفات الهی است گاهی یک صفت است وگاهی چندین صفت است که باهم جمع میشود جمع صفات است-حقایقی را دربر دارد که بکار انسان وجن میخورد- تفکر وتعمق ونتجه از ذکر معلوماتی جدیدی کشف میشود که به ان معرفت گفته میشود- این امر فردی است- درحالیکه انسان درفرهنگ اسلامی شناور است- این معرفت راهم فردی دارد- وبقول حضرت ایت الله محسن قرائتی رحمت الله نباید درجامعه کلاس بوجود اورد- مومن میداند توفیقات وپیشرفت ها سهم بزرگتر از خداوندمنان است خداوندمنان بایددستگیری وکمک وتوفیق را فراهم کندولو دریک کار اختیاری که با اراده ازاد انسان انجام میپذیرد- که غیر مومن انرا ادراک نمیکند- باید انشالله گفت وهرکسی به درجه رسید دیگران ماشاالله بگویند- ولو کافرین ومشرکین اکراه داشته باشند